Leerzame tijd - Reisverslag uit Pinetown, Zuid-Afrika van Malou Loohuis - WaarBenJij.nu Leerzame tijd - Reisverslag uit Pinetown, Zuid-Afrika van Malou Loohuis - WaarBenJij.nu

Leerzame tijd

Door: Malou Loohuis

Blijf op de hoogte en volg Malou

10 September 2018 | Zuid-Afrika, Pinetown

Lieve allemaal,

Wat is dit toch een leerzame tijd, vanuit verschillende oogpunten.


Nummer 1, op persoonlijke gebied. Jullie hebben vast allemaal wel gemerkt dat ik veel tijd door breng met Lee Ann. We hebben het heel fijn samen, het verveeld nooit en dat is zo fijn om te hebben als je ver van huis bent. Wij hebben echt iets speciaals. Afgelopen 2 weken hebben we elkaar zelfs elke dag gezien. Normaal gesproken haal ik haar vrijdags op van werk met mijn auto en dan is ze het hele weekend op de farm. En dan breng ik haar weer naar werk op maandag ochtend. Maar afgelopen 2 weken had ze vervoer nodig naar werk, de eerste week sliep ik bij haar en afgelopen week waren we de hele week samen op de farm. In ruil daarvoor heeft zij de afgelopen 2 weken gekookt om een tijdje niet van de Farms keuken te hoeven eten wat echt heerlijk was. Lee Ann is heel goed in koken. Dit was hartstikke leuk!


Nummer 2, op cultureel gebied. Zoals ik al eerder heb gezegd is het heel leerzaam om met mensen uit een ander cultuur te werken, niet altijd makkelijk. Soms begrijp ik mijn collega`s echt niet omdat iets anders voor mij heel gewoon is. Zo is het in de Zulu cultuur heel gewoon om met veel stemvolume met elkaar te praten. Dit doen ze om elkaar duidelijke te maken dat ze niet over de ander(iemand die niet deel neemt aan het gesprek) praten. Dit is al eeuwig een issue omdat wij veel autistische bewoners hebben die niet van veel en luide geluiden houden, zij worden hier heel gespannen van. Dus nu is het voor mij heel gewoon om mij dan aan te passen maar niet voor hen. Heel opmerkelijk.


Nummer 3, op werk gebied. Als de activity coordinator zit ik nu ook in meetings en krijg ik veel meer mee van het managen van de farm en verhalen achter onze bewoners en collega`s. Dit alles in het Engels maakt het extra leerzaam. Het maakt mijn werk ook meer stressvol, zo kreeg ik vol mee hoe we in een geldcrisis zaten en onze jacht op nieuwe bewoners.

Waar ik erg veel over leer op het moment is het gedrag van onze bewoners begrijpen. Ik was altijd als de dood voor agressie, ik leer nu te kijken naar waar de agressie vandaan komt en er dan op de juiste manier op te reageren. Er is nooit 1 manier, het verschild per bewoner en hangt van zoveel factoren af, super interessant.

k geloof dat dit wel zo ongeveer was wat ik jullie graag wilde vertellen.

Heel veel liefs ui Z-A

  • 10 September 2018 - 16:39

    Jet:

    Lieve Malou
    Wat heb je ons weer prachtig laten weten hoe het met je gaat en waar je zoal mee bezig bent. Fijn te horen dat het goed gaat en dat je geniet.
    Ik blijf je graag volgen. Liefs, Jet ook namens Bert

  • 10 September 2018 - 18:33

    Loes Lamers:

    Malou, leuk om weer van jou te horen.
    Erg leerzaam wat jij allemaal meemaakt. Jij bent gewoon een erg positieve vrouw!
    Geniet van je leven.
    Heel veel liefs.

    Loes

  • 11 September 2018 - 04:50

    Desiree:

    Heey Malou, wat een mooi verslag heb je weer gemaakt! Ik ben zo blij je geluk, blijdschap, en je veerkracht om met al die veranderingen die plaatsvinden te ervaren. Je beschrijft het zo mooi! Knap hoor en bijzonder hoe je je ontwikkeld met alle nieuwe taken en het aanpassen aan die zo andere cultuur. Maar ik ben vooral blij voor jou en Lee Ann! Het is zo fijn en belangrijk om niet alleen een maatje te hebben maar ook iemand die er echt voor jou is en waar je je fijn, veilig en vertrouwd voelt. Ik verheug me op je volgende verslag! Heel veel geluk en plezier! Dikke kus uit Leiden. Dees

  • 11 September 2018 - 18:03

    Suzy Klaus:

    Hallo die Malou!
    Wat maak jij een enorme groei mee in je leven zeg!
    Je leert zo veel, daar heb je voor altijd plezier van.
    En ook fijn, dat je zo'n goeie vriendin hebt aan Lee Ann.
    Als het dan eens wat minder gaat heb je vast steun aan haar,
    en andersom.
    En ook fijn dat ze goed kan koken. Is het eten op de farm niet zo lekker?
    Lieve Malou, ik ben trots op je!
    Tot de volgende keer, en veel liefs,
    Suzy


  • 13 September 2018 - 02:35

    Anike:

    Ha Malou,
    Wat fijn om weer iets van jou te lezen. Super hoor dat je daar zo je draai hebt gevonden en nu ook zo gelukkig bent. Wat een schat aan ervaringen doe je daar op .
    Geniet van alles !
    Liefs Anike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Malou

Weer terug in Zuid Afrika voor 2 JAAR, Whoehoooee!! Dit keer niet als Caregiver maar als Activity Coordinator. Te gekke nieuwe uitdaging. Volg jij mij? Liefs….

Actief sinds 22 Mei 2016
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 77873

Voorgaande reizen:

18 Juli 2016 - 17 Juli 2017

Terug naar mijn tweede thuis!

22 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: